Whistleblowerordningen kan benyttes til at foretage indberetninger ved mistanke om alvorlige uregelmæssigheder, overtrædelser eller potentielle overtrædelser af gældende lovgivning eller virksomhedens væsentlige politikker eller retningslinjer.
Følgende forhold er som udgangspunkt ikke omfattet af ordningen:
- Klager over samarbejdsvanskeligheder, inkompetence, lønforhold og andre hverdags- eller rutinemæssige forhold.
- Indberetninger om arbejdsmiljø, beslutningsprocesser eller generelle ledelsesbeslutninger.
De forhold, som ikke er omfattet af ordningen, kan tages op på anden vis i virksomheden, eksempelvis ved direkte kontakt til en leder.
Hvilke oplysninger skal med?
- Når du foretager en indberetning, er det vigtigt, at du beskriver alle faktiske forhold – også de forhold du ikke umiddelbart anser for vigtige.
- Du skal i videst muligt omfang dokumentere din påstand. Hvis du har skriftlig dokumentation i form af et dokument, billeder eller andet, bedes du uploade materialet direkte i whistleblower-portalen i digital form.
Følg med i din indberetning
- Når du sender din indberetning, vil der automatisk blive genereret en anonym postkasse, som du kan benytte, hvis du ønsker at stå til rådighed for den videre undersøgelse. Du vil fortsat være anonym, overfor den der modtager din indberetning. Vi anbefaler, at du benytter postkassen, da vi måske har brug for yderligere oplysninger fra dig for at kunne viderebehandle din indberetning. Postkassen oprettes som sidste led i din indberetning.
- Når du opretter en indberetning, får du tildelt et brugernavn og et password. Du bruger disse, når du logger ind i postboksen for at se, om der er stillet spørgsmål til dig. Det er vigtigt, at du gemmer disse loginoplysninger, da det ikke vil være muligt at genskabe disse.
- Uanset om du benytter postkassen, forbliver du anonym, medmindre du har angivet dine personlige oplysninger i din indberetning
Hvis du mister dit brugernavn, så er du nødt til at oprette en ny indberetning med nyt brugernavn osv.